La minería de Galicia, materia prima del arte

Sharing is caring!

  • La extracción de minerales y rocas de las minas y canteras forma parte de nuestro patrimonio social y cultural

La Catedral de Santiago de Compostela está edificada y labrada en los mismos materiales de los que están hechos los sueños: los minerales y rocas de Galicia. En la construcción de su estructura se emplearon granito, mármol, alabastro y caliza. Para las singulares cubiertas escalonadas, granito, que se complementa en algunas zonas con teja cerámica. Todo ello unido con mortero de cal, arena y agua. Cuando se inició la construcción del monumento más representativo de nuestra tierra, hace casi mil años, los arquitectos sabían que la variedad y accesibilidad de los recursos mineros gallegos permitirían una obra de arte que perduraría siglos.

El Pórtico de la Gloria, que acabamos de redescubrir gracias al Programa Catedral de Santiago, promovido por la Fundación Catedral y la Fundación Barrié, es aún más rico en minerales de Galicia que el resto de la estructura.

La calidad del granito de grano fino y el mármol permitieron el despliegue del talento de los artesanos al cincelar detalles y matices inimaginables. Pero también los artistas que pintaron en tres épocas distintas la entrada principal de la Catedral de Santiago usaron pigmentos minerales.

Productos como el carbonato de plomo, sulfuro de mercurio, resinato de cobre, lapislázuli, carbonato de cobre y carbón dieron vida a la piedra gris con vivos colores rojos, profundos verdes, brillantes azules, vibrantes negros y alegres colores claros. Coberturas de láminas finas de oro y de plata aportaron luz y reflejos a un conjunto espectacular. Estos mismos productos mineros han sido usados por los científicos del equipo de restauración durante su trabajo.

Distintos estudios científicos recientes han permitido precisar que el granito de grano grueso de los arcos y paredes de la Catedral, el material más resistente y basto, es procedente de minas a cielo abierto de las parroquias compostelanas de Conxo y Vidán. Mientras que el más delicado, el granito de grano fino que permite el exquisito labrado del Pórtico de la Gloria, procede de canteras de Vrins y Eirapedriña, en el vecino municipio de Ames.

Sin duda, parte de los minerales de los pigmentos procedían de minas gallegas, al igual que la arcilla de las primeras tejas cerámicas de las cubiertas. Podemos asegurar, pues, que sin la minería de Galicia la obra de arte que conforma el conjunto catedralicio no existiría.

También hay referencias en el Códice Calixtino a que los peregrinos medievales, a su paso por la cantera de Os Cotelos, en Triacastela, recogían una piedra de cal que transportaban entre sus pertenencias hasta Castañeda, en el municipio de Arzúa, donde unos hornos abastecían las obras de la Catedral.

Y estos caminantes, como todos los que se dirigían a Compostela por los diferentes recorridos, pudieron aliviar su cansancio gracias a otro importante recurso minero: las fuentes termales, con aguas mineromedicinales que han dado fama a Galicia a lo largo de los siglos.

Desde el inicio de los tiempos, los habitantes de Galicia han empleado productos mineros para sus herramientas, sus construcciones y para expresar sus inquietudes artísticas. El granito, la arena, la pizarra, la arcilla y todo tipo de rocas y minerales han sido extraídas de canteras y minas con los métodos disponibles en cada época. Una de las características que tienen en común las hachas del neolítico, el Pórtico de la Gloria y los teléfonos móviles de nuestros bolsillos es que están elaborados por la mano del hombre con los minerales extraídos de la tierra.

La extracción de minerales y rocas de minas y canteras, así como el aprovechamiento de las aguas minerales para su uso en balnearios y como bebida, ha existido siempre en Galicia. Todo ello forma parte de su patrimonio social y cultural. El ejemplo de la Catedral y su Pórtico marcaron el arte y la arquitectura de Galicia desde ese momento. Y no serían posibles sin la minería. Estas canteras próximas a Santiago y otras más lejanas son el germen de la industria extractiva de Galicia, que en 2016 logró unas exportaciones de 250 millones de euros, que supone un 1,2% del PIB y que da empleo de calidad de forma directa a 5.000 gallegos.

Publirreportaje publicado en El Correo Gallego el 08/09/2018



A minería de Galicia, materia prima da arte

A extracción de minerais e rocas das minas e canteiras forma parte do noso patrimonio social e cultural A Catedral de Santiago de Compostela está edificada e labrada nos mesmos materiais dos que están feitos os soños: os minerais e rocas de Galicia.
Na construción da súa estrutura empregáronse granito, mármore, alabastro e calcaria. Para as singulares cubertas graduadas, granito, que se complementa nalgunhas zonas con tella cerámica. Todo iso unido con morteiro de cal, area e auga. Cando se iniciou a construción do monumento máis representativo da nosa terra, fai case mil anos, os arquitectos sabían que a variedade e accesibilidade dos recursos mineiros galegos permitirían unha obra de arte que perduraría séculos.
O Pórtico da Gloria, que acabamos de redescubrir grazas ao Programa Catedral de Santiago, promovido pola Fundación Catedral e a Fundación Barrié, é aínda máis rico en minerais de Galicia que o resto da estrutura. A calidade do granito de gran fino e o mármore permitiron o despregamento do talento dos artesáns ao cincelar detalles e matices inimaxinables.
Pero tamén os artistas que pintaron en tres épocas distintas a entrada principal da Catedral de Santiago usaron pigmentos minerais. Produtos como o carbonato de chumbo, sulfuro de mercurio, resinato de cobre, lapislázuli, carbonato de cobre e carbón deron vida á pedra gris con vivas cores vermellas, profundos verdes, brillantes azuis, vibrantes negros e alegres cores claras. Coberturas de láminas finas de ouro e de prata achegaron luz e reflexos a un conxunto espectacular. Estes mesmos produtos mineiros foron usados polos científicos do equipo de restauración durante o seu traballo.
Distintos estudos científicos recentes permitiron precisar que o granito de gran groso dos arcos e paredes da Catedral, o material máis resistente e basto, é procedente de minas ao descuberto das parroquias compostelás de Conxo e Vidán. Mentres que o máis delicado, o granito de gran fino que permite o exquisito labrado do Pórtico da Gloria, procede de canteiras de Vrins e Eirapedriña, no veciño municipio de Ames.
Sen dúbida, parte dos minerais dos pigmentos procedían de minas galegas, do mesmo xeito que a arxila das primeiras tezas cerámicas das cubertas. Podemos asegurar, pois, que sen a minería de Galicia a obra de arte que conforma o conxunto catedralicio non existiría.
Tamén hai referencias no Códice Calixtino a que os peregrinos medievais, ao seu paso pola canteira de Vos Cotelos, en Triacastela, recollían unha pedra de cal que transportaban entre as súas pertenzas ata Castañeda, no municipio de Arzúa, onde uns fornos abastecían as obras da Catedral. E estes camiñantes, como todos os que se dirixían a Compostela polos diferentes percorridos, puideron aliviar o seu cansazo grazas a outro importante recurso mineiro: as fontes termais, con augas mineromedicinales que deron fama a Galicia ao longo dos séculos.
Desde o inicio dos tempos, os habitantes de Galicia empregaron produtos mineiros para as súas ferramentas, as súas construcións e para expresar as súas inquietudes artísticas. O granito, a area, a lousa, a arxila e todo tipo de rocas e minerais foron extraídas de canteiras e minas cos métodos dispoñibles en cada época. Unha das características que teñen en común as machadas do neolítico, o Pórtico da Gloria e os teléfonos móbiles dos nosos petos é que están elaborados pola man do home cos minerais extraídos da terra.
A extracción de minerais e rocas de minas e canteiras, así como o aproveitamento das augas minerais para o seu uso en balnearios e como bebida, existiu sempre en Galicia. Todo iso forma parte do seu patrimonio social e cultural. O exemplo da Catedral e o seu Pórtico marcaron a arte e a arquitectura de Galicia desde ese momento. E non serían posibles sen a minería.
Estas canteiras próximas a Santiago e outras máis afastadas son o xerme da industria extractiva de Galicia, que en 2016 logrou unhas exportacións de 250 millóns de euros, que supón un 1,2% do PIB e que dá emprego de calidade de forma directa a 5.000 galegos.
Publirreportaje publicado no Correo Galego o 08/09/2018