El IGME presenta los resultados de trabajos recientes sobre Galicia

Aguas minerales y termales

  • En el libro “Historia y Evolución Científica y Técnica del Conocimiento de las Aguas Minerales de Galicia” se sintetizan los resultados de los trabajos realizados en los últimos años sobre las aguas minerales y termales de Galicia.
  • Estos trabajos incluyen la definición y caracterización de los subdominios hidrominerales en el territorio gallego, el análisis de viabilidad de implantación de nuevas plantas de envasado de agua mineral y balnearios, así como una síntesis de los documentos históricos que durante siglos han constituido un testimonio del uso de estas aguas.
  • Este libro viene a completar también lo realizado en otras comunidades autónomas o provincias.

Rocas y Minerales Industriales

  • El “Mapa de Rocas y Minerales Industriales de Galicia a escala 1:250.000” sintetiza los trabajos realizados durante la realización de los mapas de estas sustancias a escala 1:200.000.
  • Pretende mostrar una visión sintética de la importancia, distribución actual y pasada de la actividad minera en este sector, así como las características básicas de las explotaciones de las distintas sustancias.
  • Con los distintos mapas obtenidos y sus memorias asociadas, se completa una información del sector para el ámbito de Galicia que constituye una buena herramienta para favorecer el aprovechamiento sostenible de los recursos minerales.

Ambos proyectos se han desarrollado fundamentalmente en el periodo 2003-2008, en el marco de la colaboración entre el Instituto Geológico y Minero de España (IGME) y la Consellería de Economía e Industria de la Xunta de Galicia, a través de su Dirección Xeral de Industria, Energía e Minas.

Aguas minerales y termales
Directora y Coordinadora: María del Mar Corral Lledó, Directora Adjunta del Departamento de Investigación en Recursos Geológicos del IGME.

Galicia es una región privilegiada en relación a sus aguas minerales y termales, las cuales se vienen utilizando en su territorio desde la época de la dominación romana, como prueban los vestigios que hoy en día se conservan del uso de algunos de sus manantiales. Ya en pleno siglo XXI esta comunidad autónoma se encuentra en primera línea en la explotación de sus recursos hidrominerales, al contar con más de 10 plantas de envasado de agua mineral y 20 balnearios en activo.

Como resultado del interés por parte de La Xunta de Galicia y del Instituto Geológico y Minero de España en profundizar en el conocimiento de estas aguas en la región se puso en marcha el proyecto “Estudio para la mejora del conocimiento científico-técnico de las aguas minerales en Galicia”, que entre otros resultados ha dado lugar al libro “Historia y Evolución Científica y Técnica del Conocimiento de las Aguas Minerales de Galicia”.

En anteriores trabajos del Instituto Geológico y Minero de España se delimitaron en España 19 Dominios Hidrominerales, los cuales se definen como “Conjuntos de formaciones geológicas relacionadas geográfica y estratigráficamente entre sí, que engloban materiales cuya litología y estructura permiten el almacenamiento y circulación de aguas subterráneas con características físico-químicas comunes”.

Galicia se encuadra en el Dominio Hidromineral Hercínico, en el cual, tras un profundo análisis de la geología, hidrogeología e hidroquímica a lo largo de toda su extensión se han definido 10 Subdominios Hidrominerales, que presentan una notable diversidad en cuanto a las características de las aguas minerales y termales que albergan.

En cada uno de los subdominios se incluyen los estudios de detalle precisos para la caracterización de los principales manantiales y captaciones de aguas minerales y termales.

 

Rocas y Minerales Industriales
Director y Coordinador del Proyecto: Ángel Ferrero Arias, Jefe de la Unidad del IGME en Santiago de Compostela (Tel. 981-562285).

Galicia, a pesar de la pérdida de extracción de lignito a finales del año 2007, es una de las primeras Autonomías de España en cuanto al valor de su producción minera y empleo, superando los 387 M€ con 6.300 empleos directos. Representa el segundo sector económico de Galicia, aportando el 1,5% de PIB, con una facturación superior a los 700 M€.

Objetivos fundamentales del proyecto:

  • Mejorar el conocimiento regional de la actividad minera en este sector y su relación con los recursos geológicos, en el ámbito territorial de Galicia.
  • Obtener una información minera general, útil para el desarrollo de distintas actividades: exploración minera, gestión minera y ordenación del territorio, patrimonio minero, investigación y docencia.
  • Dar a conocer a la Sociedad en general la importancia que la actividad minera tiene en la Comunidad Autónoma de Galicia.

El Mapa que se presenta incluye una serie de productos publicados a partir del año 2007, tales como los mapas a escala 1:200.000 de Ourense-Verín, Pontevedra-A Guarda; Lugo, A Coruña y Santiago de Compostela. Su síntesis a escala 1:250.000 e incorporación de los datos actualizados de la parte más oriental de Galicia, no incluida en los mapas anteriores, constituye el Mapa de Rocas y Minerales Industriales de Galicia, con una Memoria a través de cuyo contenido se pretende una aproximación a la realidad de la actividad minera, de forma que el documento constituya una herramienta útil para distintas actividades: ordenación del territorio, gestión minera, exploración minera, etc., en el marco de un desarrollo sostenible.

Los trabajos se han realizado aprovechando tecnologías actuales de gestión de la información, con herramientas GIS (Sistemas de Información Geográfica) de forma que permiten una mejor y más eficaz gestión tanto de la información geológica como minera, y facilitaran futuras actualizaciones.

Cada uno de los productos ya publicados incluye una Memoria y el mapa correspondiente, y también una aplicación informática que permite la navegación a través de los mapas dinámicos incluidos, según criterios geológicos y mineros.

De las más de 1.800 referencias recogidas, en su práctica totalidad con actualización de datos mediante su visita sobre el terreno, unas 490 unidades de explotación mantienen actividad más o menos continuada, extrayéndose un total de 26 sustancias entre las que destacan los granitos y las pizarras, siendo Galicia una de las regiones más importantes a escala mundial en la producción de estas rocas para piedra natural, con alto valor ornamental.

Para piedra natural para la construcción y ornamentación, también se extraen en Galicia también otras rocas tales como calizas, cuarcitas, gneises, serpentinitas, esquistos, etc.

La construcción de edificaciones y viales requiere de diversas rocas como materia prima y en Galicia se obtienen con estos fines áridos de calizas, cuarcitas, areniscas, anfibolitas, arenas y gravas, gabros, esquistos, etc. Algunas rocas se utilizan en la industria siderúrgica tales como las peridotitas que se extraen en la provincia de A Coruña o calizas extraídas en la parte oriental de Galicia.

Galicia aporta también a la industria algunos minerales también fundamentales para el desarrollo de nuestra sociedad. En algún caso, como sucede con el cuarzo para la industria de la metalurgia del silicio, Galicia es líder nacional. Otros minerales industriales que se obtienen y tienen también proyección nacional e internacional son caolín, para las industrias del papel y de la cerámica fina, feldespato para la industria cerámica, arcillas para cerámica estructural y gres, magnesita para corrección de suelos, alimentación animal y como neutralizador de efluentes ácidos, y turba para la agricultura y jardinería.

En definitiva este tipo de mapas mineros nos ayuda a conocer mejor la actividad minera en nuestro territorio a escala regional a través de aportaciones puntuales y en el contexto de los recursos geológicos disponibles y facilita su gestión en el marco de la sostenibilidad ya que puede analizarse la información espacialmente y establecer compromisos de uso entre los distintos valores disponibles, entre ellos el minero. La necesidad de las materias primas minerales es evidente como resultado de su constante demanda por nuestra sociedad y conocer nuestros recursos, evitando dependencias innecesarias, parece fundamental.

En la figura de la izquierda se muestra un detalle del mapa. Sobre la base geológica (que nos indica recursos de diferentes sustancias) se representa la actividad minera, que tiene un carácter puntual, mediante una simbología que nos informa de si hay actividad o no en esa unidad de explotación, la sustancia que se extrae o fue extraída en ella, sus usos principales y el tamaño relativo de la explotación.



El IGME presenta los resultados de trabajos recientes sobre Galicia

Augas minerais e termais

  • No libro “Historia e Evolución Científica e Técnica do Coñecemento das Augas Minerais de Galicia” sintetízanse os resultados dos traballos realizados nos últimos anos sobre as augas minerais e termais de Galicia.
  • Estes traballos inclúen a definición e caracterización dos subdominios hidrominerales no territorio galego, a análise de viabilidade de implantación de novas plantas de envasado de auga mineral e balnearios, así como unha síntese dos documentos históricos que durante séculos constituíron un testemuño do uso destas augas.

Este libro vén completar tamén o realizado noutras comunidades autónomas ou provincias.

Rocas e Minerais Industriais

  • O “Mapa de Rocas e Minerais Industriais de Galicia a escala 1:250.000” sintetiza os traballos realizados durante a realización dos mapas destas substancias a escala 1:200.000.
  • Pretende mostrar unha visión sintética da importancia, distribución actual e pasada da actividade mineira neste sector, así como as características básicas das explotacións das distintas substancias.
  • Cos distintos mapas obtidos e as súas memorias asociadas, complétase unha información do sector para o ámbito de Galicia que constitúe unha boa ferramenta para favorecer o aproveitamento sustentable dos recursos minerais.

Ambos os proxectos desenvolvéronse fundamentalmente no período 2003-2008, no marco da colaboración entre o Instituto Xeolóxico e Mineiro de España ( IGME) e a Consellería de Economía e Industria da Xunta de Galicia, a través da súa Dirección Xeral de Industria, Enerxía e Minas. Augas minerais e termais Directora e Coordinadora: María del Mar Curral Lledó, Directora Adxunta do Departamento de Investigación en Recursos Xeolóxicos do IGME.

Galicia é unha rexión privilexiada en relación ás súas augas minerais e termais, as cales veñen utilizando no seu territorio desde a época da dominación romana, como proban os vestixios que hoxe en día se conservan do uso dalgúns dos seus mananciais. Xa en pleno século XXI esta comunidade autónoma atópase en primeira liña na explotación dos seus recursos hidrominerales, ao contar con máis de 10 plantas de envasado de auga mineral e 20 balnearios en activo

 

Como resultado do interese por parte da Xunta de Galicia e do Instituto Xeolóxico e Mineiro de España en profundar no coñecemento destas augas na rexión púxose en marcha o proxecto “Estudo para a mellora do coñecemento científico-técnico das augas minerais en Galicia”, que entre outros resultados deu lugar ao libro “Historia e Evolución Científica e Técnica do Coñecemento das Augas Minerais de Galicia”.

En anteriores traballos do Instituto Xeolóxico e Mineiro de España delimitáronse en España 19 Dominios Hidrominerales, os cales se definen como “Conxuntos de formacións xeolóxicas relacionadas xeográfica e estratigráficamente entre si, que engloban materiais cuxa litología e estrutura permiten o almacenamento e circulación de augas subterráneas con características físico-químicas comúns”.

Galicia encádrase no Dominio Hidromineral Hercínico, no cal, tras unha profunda análise da xeoloxía, hidrogeología e hidroquímica ao longo de toda a súa extensión definíronse 10 Subdominios Hidrominerales, que presentan unha notable diversidade en canto ás características das augas minerais e termais que albergan.

En cada un dos subdominios inclúense os estudos de detalle precisos para a caracterización dos principais mananciais e captacións de augas minerais e termais. Rocas e Minerais Industriais Director e Coordinador do Proxecto: Anxo Ferrero Arias, Xefe da Unidade do IGME en Santiago de Compostela (Tel. 981-562285). Galicia, a pesar da perda de extracción de lignito a finais do ano 2007, é unha das primeiras Autonomías de España en canto ao valor da súa produción mineira e emprego, superando os 387 M€ con 6.300 empregos directos. Representa o segundo sector económico de Galicia, achegando o 1,5% de PIB, cunha facturación superior aos 700 M€.

Obxectivos fundamentais do proxecto: Mellorar o coñecemento rexional da actividade mineira neste sector e a súa relación cos recursos xeolóxicos, no ámbito territorial de Galicia. Obter unha información mineira xeral, útil para o desenvolvemento de distintas actividades: exploración mineira, xestión mineira e ordenación do territorio, patrimonio mineiro, investigación e docencia. Dar a coñecer á Sociedade en xeral a importancia que a actividade mineira ten na Comunidade Autónoma de Galicia.

O Mapa que se presenta inclúe unha serie de produtos publicados a partir do ano 2007, tales como os mapas a escala 1:200.000 de Ourense-Verín, Pontevedra-A Guarda; Lugo, A Coruña e Santiago de Compostela. A súa síntese a escala 1:250.000 e incorporación dos datos actualizados da parte máis oriental de Galicia, non incluída nos mapas anteriores, constitúe o Mapa de Rocas e Minerais Industriais de Galicia, cunha Memoria a través de cuxo contido se pretende unha aproximación á realidade da actividade mineira, de forma que o documento constitúa unha ferramenta útil para distintas actividades: ordenación do territorio, xestión mineira, exploración mineira, etc., no marco dun desenvolvemento sustentable.

Os traballos realizáronse aproveitando tecnoloxías actuais de xestión da información, con ferramentas GIS (Sistemas de Información Xeográfica) de forma que permiten unha mellor e máis eficaz xestión tanto da información xeolóxica como mineira, e facilitasen futuras actualizacións. Cada un dos produtos xa publicados inclúe unha Memoria e o mapa correspondente, e tamén unha aplicación informática que permite a navegación a través dos mapas dinámicos incluídos, segundo criterios xeolóxicos e mineiros.

Das máis de 1.800 referencias recollidas, na súa práctica totalidade con actualización de datos mediante a súa visita sobre o terreo, unhas 490 unidades de explotación manteñen actividade máis ou menos continuada, extraéndose un total de 26 substancias entre as que destacan os granitos e as lousas, sendo Galicia unha das rexións máis importantes a escala mundial na produción destas rocas para pedra natural, con alto valor ornamental.

Para pedra natural para a construción e ornamentación, tamén se extraen en Galicia tamén outras rocas tales como calcarias, cuarcitas, gneises, serpentinitas, esquistos, etc. A construción de edificacións e viarias require de diversas rocas como materia prima e en Galicia obtéñense con estes fins áridos de calcarias, cuarcitas, areniscas, anfibolitas, areas e gravas, gabros, esquistos, etc. Algunhas rocas utilízanse na industria siderúrxica tales como as peridotitas que se extraen na provincia da Coruña ou calcarias extraídas na parte oriental de Galicia.

 

Galicia achega tamén á industria algúns minerais tamén fundamentais para o desenvolvemento da nosa sociedade. Nalgún caso, como sucede co cuarzo para a industria da metalurgia do silicio, Galicia é líder nacional. Outros minerais industriais que se obteñen e teñen tamén proxección nacional e internacional son caolín, para as industrias do papel e da cerámica fina, feldespato para a industria cerámica, arxilas para cerámica estrutural e gres, magnesita para corrección de chans, alimentación animal e como neutralizador de efluentes ácidos, e turba para a agricultura e xardinería.
En definitiva este tipo de mapas mineiros axúdanos a coñecer mellor a actividade mineira no noso territorio a escala rexional a través de achegas puntuais e no contexto dos recursos xeolóxicos dispoñibles e facilita a súa xestión no marco da sustentabilidade xa que pode analizarse a información espacialmente e establecer compromisos de uso entre os distintos valores dispoñibles, entre eles o mineiro.
A necesidade das materias primas minerais é evidente como resultado da súa constante demanda pola nosa sociedade e coñecer os nosos recursos, evitando dependencias innecesarias, parece fundamental. Na figura da esquerda móstrase un detalle do mapa. Sobre a base xeolóxica (que nos indica recursos de diferentes substancias) represéntase a actividade mineira, que ten un carácter puntual, mediante unha simboloxía que nos informa de se hai actividade ou non nesa unidade de explotación, a substancia que se extrae ou foi extraída nela, os seus usos principais e o tamaño relativo da explotación.